Tryb prowadzenia zajęć
Zajęcia odbywają się w trakcie sobotnio-niedzielnych zjazdów co dwa tygodnie w obiekcie dydaktycznym WSSP w Lublinie oraz na życzenie słuchaczy w Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowym „Zielona Szkoła” w Piotrawinie n/Wisłą. Program studiów obejmuje 240 godzin w ramach dwóch semestrów, a dla osób pragnących uzyskać przygotowanie pedagogiczne z zakresu turystyki, hotelarstwa i gastronomii 350 godzin w programie 3-semestralnym.
Wykładowcy
Kadrę dydaktyczną stanowią pracownicy Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i innych warszawskich uczelni oraz praktycy z instytucji turystyczno-hotelarskich (Polskiego Zrzeszenia Hoteli, Hotelu Europa, Biura Turystyki i Wypoczynku „Watra Travel” oraz Almatur itp.)
Ukończenie studiów
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w zajęciach, zdanie wszystkich przewidzianych w programie studiów egzaminów, zdobycie wymaganych zaliczeń oraz napisanie i obrona pracy dyplomowej.
TREŚCI PROGRAMOWE
- ORGANIZACJA TURYSTYKI W POLSCE
- Administracja centralna i samorząd lokalny.
- Regionalne i centralne organizacje turystyczne.
- Samorząd gospodarczy (izby gospodarcze, Polska Izba Turystyki, Polskie Zrzeszenie Hoteli, Izba Gospodarcza, Uzdrowiska Polskie).
- Organizacje społeczne i gospodarcze (Polskie Towarzystwo Turystyczno – Krajoznawcze, Polski Związek Motorowy, Polska Federacja Kempingu i Karawaningu, stowarzyszenia, kongresy i konferencje w Polsce).
- System informacji turystycznej w Polsce.
- MARKETING W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE
- Podstawowe wiadomości o marketingu.
- Istota i rola marketingu w turystyce i hotelarstwie.
- Podstawowe koncepcje marketingowe w hotelarstwie.
- Rynek usług turystycznych i hotelarskich.
- Produkt na rynku usług turystycznych.
- Klasyfikacje, fazy życia produktu.
- „Model gościnności” w turystyce i hotelarstwie.
- Programowanie usług turystycznych i hotelarskich.
- Marketingowa strategia sprzedaży usług turystycznych i hotelarskich.
- Biznes plan przedsiębiorstwa turystycznego i hotelarskiego.
- Strategia rozwoju firmy.
- Polityka cen usług turystycznych i hotelarskich jako instrument strategii marketingowej.
- Strategia promocji na rynku usług turystyczno-hotelarskich; reklama; public relations; znak firmowy.
- HOTELARSTWO W POLSCE I NA ŚWIECIE
- Podstawowe pojęcia w hotelarstwie.
- Historia hotelarstwa w Polsce i na świecie.
- Wybrane sieci hotelowe w Polsce i na świecie.
- Klasyfikacja i kategoryzacja bazy noclegowej i gastronomicznej.
- Organizacja hotelarstwa w Polsce.
- Kultura hotelarstwa.
- Zadania i technika pracy recepcji.
- Technika pracy służby piętrowej.
- Technika pracy działu gastronomicznego.
- Hotelowy pion techniczny.
- Współpraca obiektów hotelarskich z biurami podróży.
- Nowoczesne formy zarządzania w hotelarstwie.
- WALORY TURYSTYCZNO-KRAJOZNAWCZE
- Podział dóbr turystycznych.
- Podstawowe metody oceny atrakcyjności środowiska turystycznego dla turystyki.
- Regiony turystyczne w Polsce, główne centra krajoznawstwa i turystyki w Polsce.
- Treści krajoznawcze w programowaniu imprez turystycznych.
- TWORZENIE PRODUKTU TURYSTYCZNEGO
- Wykorzystywanie wyników badań rynkowych dla potrzeb tworzenia produktu turystycznego.
- Programowanie imprez turystyki powszechnej krajowej i zagranicznej.
- Programowanie imprez turystyki kwalifikowanej – rady, zloty, rejsy, spływy.
- Programowanie imprez specjalistycznych – polowań, kongresów, zjazdów.
- Koszty imprez, rodzaje kosztów, sposoby wyliczanie, marże, stawki i opłaty, podatek VAT, ustalanie ceny jednostkowej.
- Preliminarz kosztów imprezy turystyki kwalifikowanej – wpływy, wydatki, sponsoring.
- Kalkulacja kosztów imprez specjalistycznych.
- Ustalanie bazy dla ceny jednostkowej.
- PRAWO W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE
- Podstawy i zasady stosowania prawa.
- System organizacyjno – prawny turystyki w Polsce.
- Obowiązki administracyjne związane z podróżowaniem, podejmowaniem działalności gospodarczej w turystyce i hotelarstwie oraz zapewnieniem bezpieczeństwa uczestników turystyki.
- Podstawy prawa i postępowania cywilizacyjnego.
- Umowy o świadczenie usług turystycznych i hotelarskich.
- Odpowiedzialność kontraktowa i deliktowa organizatorów turystyki i hotelarstwa.
- Karna ochrona bezpieczeństwa w turystyce i hotelarstwie.
- Ochrona prawna walorów turystycznych.
- Ustawa o usługach turystycznych.
- Akty normatywne dotyczące pilotażu i przewodnictwa.
- Ubezpieczenie w turystyce.
- Dostosowanie prawa polskiego do wymogów Unii Europejskiej.
- RUCH TURYSTYCZNY W POLSCE I NA ŚWIECIE
- Podstawowe pojęcia i definicje.
- Kryteria klasyfikacji zjawisk turystycznych.
- Potrzeby i motywy uprawiania turystyki.
- Uwarunkowania rozwoju turystyki.
- Charakterystyka podstawowych form ruchu turystycznego.
- Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.
- Wybrane rynki turystyczne, wybrani tour operatorzy krajowi i zagraniczni.
- Ustawa o usługach turystycznych.
- EKONOMIKA TURYSTYKI I HOTELARSTWA
- Przedmiot i zakres ekonomiki turystyki.
- Polityka państwa w zakresie turystyki i hotelarstwa.
- Turystyka i hotelarstwo w gospodarce narodowej i regionalnej.
- Podstawowe kategorie ekonomiczne w turystyce i hotelarstwie.
- Turystyka jako przedmiot wymiany zagranicznej państwa.
- Efekt mnożnikowy w turystyce.
- Przedsiębiorstwo turystyczne i hotelarskie jako kategoria rynkowa.
- NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE
- Komputeryzacja w turystyce i hotelarstwie.
- Oprogramowanie dla potrzeb turystyki i hotelarstwa.
- Internet w turystyce i hotelarstwie.
- Transport w turystyce.
- Standaryzacja usług turystycznych i hotelarskich.
- Rekomendacja, system konkursów.
- RACHUNKOWOŚĆ I SYSTEMY PODATKOWE W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE
- Rachunkowość jako system informacyjny przedsiębiorstwa.
- Rachunkowość finansowa; zasady i podstawy prawne rachunkowości ; majątek i kapitały przedsiębiorstwa; bilans; przychody; koszty; wynik finansowy; rachunek zysków i strat; operacje gospodarcze, bilansowe i wynikowe.
- Rachunkowość zarządcza, klasyfikacja kosztów pełnych, rachunek kosztów zmiennych, analiza progu rentowności, kalkulacja cen, rachunek kosztów standardowych, budżetowanie i planowanie kosztów.
- VAT w usługach turystycznych.
- Kontroling i audyt wewnętrzny w przedsiębiorstwach turystycznych.
- KONWERSATORIUM – wybrana tematyka turystyki i hotelarstwa współczesnego.
- SEMINARIUM DYPLOMOWE
- METODYKA NAUCZANIA PRZEDMIOTÓW TURYSTYCZNO-HOTELARSKICH
- PRAKTYKA W PRZEDSIĘBIORSTWIE HOTELARSKIM
- PRAKTYKA W PRZEDSIĘBIORSTWIE TURYSTYCZNYM
Czesne:
I semestr – 1 500 zł
II semestr – 1500 zł
III semestr – 750 zł