Odbiorcami studiów są osoby pracujące lub przygotowujące się do pracy z dziećmi i młodzieżą, w szczególności:
- wychowawcy Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (dyplom socjoterapeuty jest jednym z kryteriów zatrudnienia w tych placówkach),
- wychowawcy Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych (ukończenie socjoterapii jest traktowane tam równorzędnie z ukończeniem resocjalizacji),
- wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych (domy dziecka, bursy),
- pracownicy świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych,
- pracownicy organizacji pozarządowych pracujących w środowiskach defaworyzowanych społecznie,
- nauczyciele, psychologowie i pedagodzy szkolni (uprawnienia socjoterapeutyczne są dodatkowym atutem przy awansie zawodowym),
- psychologowie i pedagodzy z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.
Celem studiów jest:
- Pogłębianie i uzupełnienie wiedzy z zakresu
– diagnozy w ujęciu relacyjnym i terapii zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych;
– potrzeb rozwojowych charakterystycznych dla danego okresu wiekowego;
– profilaktyki uzależnień (programy terapeutyczne, edukacyjne, środowiskowe );
– psychologii małych grup (psychologia społeczna); - Zdobywanie i doskonalenie umiejętności:
– nawiązywania kontaktu i budowania więzi interpersonalnych;
– planowania i organizowania sytuacji psychokorekcyjnych w trakcie spotkań grupowych;
– prowadzenia dziecięcych i młodzieżowych grup socjoterapeutycznych; - Rozwój osobisty;
Program studiów:
- Blok zajęć teoretyczno – metodycznych (wykłady 50 godzin, ćwiczenia 40 godzin):
– współczesne koncepcje rozwoju;
– formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
– profilaktyka i promocja zdrowia;
– prądy i kierunki psychoterapii dzieci i młodzieży;
– dynamika małych grup;
– konflikt: teorie, sposoby rozwiązywania;
– socjoterapia: proces, metoda, programy socjoterapeutyczne, ewaluacja; - Treningi:
– trening interpersonalny – 40 godzin;
– trening umiejętności wychowawczych – 40 godzin;
– trening osobistego stylu pracy: terapeutyczny lub asertywności – 40 godzin; - Warsztaty:- socjoterapia dzieci – 20 godzin;
– socjoterapia młodzieży – 20 godzin;
– warsztat antystresowy (techniki relaksacyjne) – 20 godzin;
– warsztat kontaktu z rodziną – 20 godzin; - Przygotowanie pracy dyplomowej w formie scenariusza zajęć terapeutycznych, będącego uogólnieniem zdobytych doświadczeń poznawczych i praktycznych – 30 godzin.
Czas trwania: Zajęcia trwają 3 semestry (350 godz. zajęć w tym 30 godz. pracy własnej)
Kierownik: prof. dr hab. Mariusz Korczyński
Warunkiem uzyskania dyplomu jest uczestnictwo w zajęciach, a także:
– przedstawienie pracy dyplomowej w formie scenariusza zajęć terapeutycznych, będącego uogólnieniem zdobytych doświadczeń poznawczych i praktycznych
– uzyskanie wszystkich pozytywnych ocen z przewidzianych tokiem studiów egzaminów i zaliczeń,
– złożenie z wynikiem pomyślnym egzaminu dyplomowego.
Egzamin dyplomowy
- Prezentacja wybranego scenariusza zajęć terapeutycznych
- Minimum trzy pytania z obszaru realizowanych studiów podyplomowych
Sylwetka absolwenta
W trakcie studiów student rozwinie następujące umiejętności i kompetencje:
- Umiejętność pracy z grupą w następujących zakresach:
• rozumienia faz rozwoju grupy i jej dynamiki;
• rozróżniania ról w grupie;
• prowadzenia grupy wg wypracowanego stylu ze świadomością jego wpływu na grupę;
• elastycznego posługiwania się strukturami jako technikami pracy, adekwatne do procesu grupowego; - Diagnozowanie obszarów zaburzeń dziecka oraz rozumienia zmian wynikających z tych zaburzeń;
- Przeprowadzanie analizy i diagnozy sytuacji dziecka w szerszym kontekście społecznym np.: szkolnym, rodzinnym (ujęcie systemowe) i planowanie oddziaływań z uwzględnieniem innych form pomocy (osoby i instytucje);
- Umiejętność organizowania sytuacji psychokorekcyjnych dla dziecka (grupy), w trakcie grupowych spotkań socjoterapeutycznych.
Koszt studiów: opłata rekrutacyjna 100 zł, czesne 1300 zł za semestr.