Adresaci studiów:
Warunkiem przyjęcia jest posiadanie dyplomu studiów zawodowych (licencjat) lub studiów magisterskich z przygotowaniem pedagogicznym (w zależności od typu szkoły, placówki), a dla osób niebędących nauczycielami – posiadanie dyplomu studiów zawodowych (licencjat) lub studiów magisterskich.
Cel studiów:
Celem ukończenia studiów jest uzyskanie kwalifikacji wymaganych przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz. U. Nr 184, poz. 1436 ze zm.), który określił wymagania kwalifikacyjne kadry kierowniczej szkół i placówek niezbędnych zarówno dla indywidualnego rozwoju zawodowego, jak i rozwoju szkoły (placówki) oraz przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej z dnia 29 grudnia 1998 r. w sprawie organizacji kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r., poz. 973).
Profil absolwenta:
Absolwenci studiów będą posiadali wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie:
- zarządzania szkoła lub placówką funkcjonującą w systemie oświaty;
- planowania pracy, wykonywanie zadań i podejmowanie decyzji kierowniczych w szkole (placówce);
- znajomości i stosowania prawa w zarządzaniu szkołą (placówką) i w systemie oświatą;
- formalnych i praktycznych kompetencji dyrektora jako pracodawcy i menedżera, w tym:
- umiejętności komunikacji w języku polskim i angielskim:
- relacji interpersonalnych;
- zarządzania zmianą i zarządzania informacją;
- stosowania informatycznych narzędzi zarządzania;
- przygotowania praktycznego do wykonywania zadań kierowniczych;
- badania procesów i efektów kształcenia i wychowania;
- zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych;
- planowania i udziału w projektach oświatowych, w tym: programowania i finansowania udziału szkoły (placówki) w projektach UE;
- zarządzania systemami informacyjnymi w systemie oświaty;
- wypełniania przywódczych roli w procesie tworzenia dogodnych warunków do uczenia się i wychowywania;
- promowania rozwoju kompetencji u uczniów – wychowanków, kadry pedagogicznej i innych pracowników szkoły (placówki) które pozwolą im z powodzeniem funkcjonować
w bezpośrednim środowisku i środowisku lokalnym; - motywacji, przetwarzania informacji, posługiwania się komputerem, innowacyjności, umiejętności rozwiązywania problemów, przedsiębiorczości;
- kształcenia u uczniów postawy obywatelskiej i społecznej,
- współpracy przy tworzeniu programów nauczania, organizacji procesu kształcenia
i wychowania, planowania rozwoju szkoły (placówki); - współpracy z rodzicami i osobami ze środowiska lokalnego;
- dostrzegania i rozwiązywania problemów;
- stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych i kompetencji społecznych;
- postrzegania siebie jako kompetentnego dyrektora, skutecznie komunikującego się
i działającego w różnych sytuacjach, umiejącego korzystać z nowoczesnych technologii oraz efektywnie radzącego sobie ze stresem.