Tryb prowadzenia zajęć

Zajęcia odbywają się w trakcie sobotnio-niedzielnych zjazdów co dwa tygodnie w obiekcie dydaktycznym WSSP w Lublinie oraz na życzenie słuchaczy w Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowym „Zielona Szkoła” w Piotrawinie n/Wisłą. Program studiów obejmuje 240 godzin w ramach dwóch semestrów, a dla osób pragnących uzyskać przygotowanie pedagogiczne z zakresu turystyki, hotelarstwa i gastronomii 350 godzin w programie 3-semestralnym.

 

Wykładowcy

Kadrę dydaktyczną stanowią pracownicy Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i innych warszawskich uczelni oraz praktycy z instytucji turystyczno-hotelarskich (Polskiego Zrzeszenia Hoteli, Hotelu Europa, Biura Turystyki i Wypoczynku „Watra Travel” oraz Almatur itp.)

 

Ukończenie studiów

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w zajęciach, zdanie wszystkich przewidzianych w programie studiów egzaminów, zdobycie wymaganych zaliczeń oraz napisanie i obrona pracy dyplomowej.


 

TREŚCI PROGRAMOWE


  1. ORGANIZACJA TURYSTYKI W POLSCE
    1. Administracja centralna i samorząd lokalny.
    2. Regionalne i centralne organizacje turystyczne.
    3. Samorząd gospodarczy (izby gospodarcze, Polska Izba Turystyki, Polskie Zrzeszenie Hoteli, Izba Gospodarcza, Uzdrowiska Polskie).
    4. Organizacje społeczne i gospodarcze (Polskie Towarzystwo Turystyczno – Krajoznawcze, Polski Związek Motorowy, Polska Federacja Kempingu i Karawaningu, stowarzyszenia, kongresy i konferencje w Polsce).
    5. System informacji turystycznej w Polsce.

  2. MARKETING W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE
    1. Podstawowe wiadomości o marketingu.
    2. Istota i rola marketingu w turystyce i hotelarstwie.
    3. Podstawowe koncepcje marketingowe w hotelarstwie.
    4. Rynek usług turystycznych i hotelarskich.
    5. Produkt na rynku usług turystycznych.
    6. Klasyfikacje, fazy życia produktu.
    7. „Model gościnności” w turystyce i hotelarstwie.
    8. Programowanie usług turystycznych i hotelarskich.
    9. Marketingowa strategia sprzedaży usług turystycznych i hotelarskich.
    10. Biznes plan przedsiębiorstwa turystycznego i hotelarskiego.
    11. Strategia rozwoju firmy.
    12. Polityka cen usług turystycznych i hotelarskich jako instrument strategii marketingowej.
    13. Strategia promocji na rynku usług turystyczno-hotelarskich; reklama; public relations; znak firmowy.

  3. HOTELARSTWO W POLSCE I NA ŚWIECIE
    1. Podstawowe pojęcia w hotelarstwie.
    2. Historia hotelarstwa w Polsce i na świecie.
    3. Wybrane sieci hotelowe w Polsce i na świecie.
    4. Klasyfikacja i kategoryzacja bazy noclegowej i gastronomicznej.
    5. Organizacja hotelarstwa w Polsce.
    6. Kultura hotelarstwa.
    7. Zadania i technika pracy recepcji.
    8. Technika pracy służby piętrowej.
    9. Technika pracy działu gastronomicznego.
    10. Hotelowy pion techniczny.
    11. Współpraca obiektów hotelarskich z biurami podróży.
    12. Nowoczesne formy zarządzania w hotelarstwie.

  4. WALORY TURYSTYCZNO-KRAJOZNAWCZE
    1. Podział dóbr turystycznych.
    2. Podstawowe metody oceny atrakcyjności środowiska turystycznego dla turystyki.
    3. Regiony turystyczne w Polsce, główne centra krajoznawstwa i turystyki w Polsce.
    4. Treści krajoznawcze w programowaniu imprez turystycznych.

  5. TWORZENIE PRODUKTU TURYSTYCZNEGO
    1. Wykorzystywanie wyników badań rynkowych dla potrzeb tworzenia produktu turystycznego.
    2. Programowanie imprez turystyki powszechnej krajowej i zagranicznej.
    3. Programowanie imprez turystyki kwalifikowanej – rady, zloty, rejsy, spływy.
    4. Programowanie imprez specjalistycznych – polowań, kongresów, zjazdów.
    5. Koszty imprez, rodzaje kosztów, sposoby wyliczanie, marże, stawki i opłaty, podatek VAT, ustalanie ceny jednostkowej.
    6. Preliminarz kosztów imprezy turystyki kwalifikowanej – wpływy, wydatki, sponsoring.
    7. Kalkulacja kosztów imprez specjalistycznych.
    8. Ustalanie bazy dla ceny jednostkowej.

  6. PRAWO W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE
    1. Podstawy i zasady stosowania prawa.
    2. System organizacyjno – prawny turystyki w Polsce.
    3. Obowiązki administracyjne związane z podróżowaniem, podejmowaniem działalności gospodarczej w turystyce i hotelarstwie oraz zapewnieniem bezpieczeństwa uczestników turystyki.
    4. Podstawy prawa i postępowania cywilizacyjnego.
    5. Umowy o świadczenie usług turystycznych i hotelarskich.
    6. Odpowiedzialność kontraktowa i deliktowa organizatorów turystyki i hotelarstwa.
    7. Karna ochrona bezpieczeństwa w turystyce i hotelarstwie.
    8. Ochrona prawna walorów turystycznych.
    9. Ustawa o usługach turystycznych.
    10. Akty normatywne dotyczące pilotażu i przewodnictwa.
    11. Ubezpieczenie w turystyce.
    12. Dostosowanie prawa polskiego do wymogów Unii Europejskiej.

  7. RUCH TURYSTYCZNY W POLSCE I NA ŚWIECIE
    1. Podstawowe pojęcia i definicje.
    2. Kryteria klasyfikacji zjawisk turystycznych.
    3. Potrzeby i motywy uprawiania turystyki.
    4. Uwarunkowania rozwoju turystyki.
    5. Charakterystyka podstawowych form ruchu turystycznego.
    6. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.
    7. Wybrane rynki turystyczne, wybrani tour operatorzy krajowi i zagraniczni.
    8. Ustawa o usługach turystycznych.

  8. EKONOMIKA TURYSTYKI I HOTELARSTWA
    1. Przedmiot i zakres ekonomiki turystyki.
    2. Polityka państwa w zakresie turystyki i hotelarstwa.
    3. Turystyka i hotelarstwo w gospodarce narodowej i regionalnej.
    4. Podstawowe kategorie ekonomiczne w turystyce i hotelarstwie.
    5. Turystyka jako przedmiot wymiany zagranicznej państwa.
    6. Efekt mnożnikowy w turystyce.
    7. Przedsiębiorstwo turystyczne i hotelarskie jako kategoria rynkowa.

  9. NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE
    1. Komputeryzacja w turystyce i hotelarstwie.
    2. Oprogramowanie dla potrzeb turystyki i hotelarstwa.
    3. Internet w turystyce i hotelarstwie.
    4. Transport w turystyce.
    5. Standaryzacja usług turystycznych i hotelarskich.
    6. Rekomendacja, system konkursów.

  10. RACHUNKOWOŚĆ I SYSTEMY PODATKOWE W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE
    1. Rachunkowość jako system informacyjny przedsiębiorstwa.
    2. Rachunkowość finansowa; zasady i podstawy prawne rachunkowości ; majątek i kapitały przedsiębiorstwa; bilans; przychody; koszty; wynik finansowy; rachunek zysków i strat; operacje gospodarcze, bilansowe i wynikowe.
    3. Rachunkowość zarządcza, klasyfikacja kosztów pełnych, rachunek kosztów zmiennych, analiza progu rentowności, kalkulacja cen, rachunek kosztów standardowych, budżetowanie i planowanie kosztów.
    4. VAT w usługach turystycznych.
    5. Kontroling i audyt wewnętrzny w przedsiębiorstwach turystycznych.

  11. KONWERSATORIUM – wybrana tematyka turystyki i hotelarstwa współczesnego.
  12. SEMINARIUM DYPLOMOWE
  13. METODYKA NAUCZANIA PRZEDMIOTÓW TURYSTYCZNO-HOTELARSKICH
  14. PRAKTYKA W PRZEDSIĘBIORSTWIE HOTELARSKIM
  15. PRAKTYKA W PRZEDSIĘBIORSTWIE TURYSTYCZNYM

 

Czesne:

I semestr – 1 500 zł
II semestr – 1500 zł
III semestr – 750 zł

STUDIA PODYPLOMOWE

Organizacja i zarządzanie w turystyce, hotelarstwie i gastronomii

SPRAWDŹ WARUNKI REKRUTACJI
Rekrutacja on-line

OPŁATA REKRUTACYJNA- 100 zł ABSOLWENCI WSSP - 0 zł

Punkt rekrutacyjno – konsultacyjny:

  • Lublin:
    Wyższa Szkoła Społeczno- Przyrodnicza im. Wincentego Pola w Lublinie, Biuro Studiów Podyplomowych, pok. nr 42,
    ul. Choiny 2, 20-816 Lublin
    tel.  81 740 25 08
Czcionka / Font
Kontrast / Contrast